11.6.09

Det gör ont i mitt hjärta och jag blir så arg

Idag blev jag riktigt jävla genomförbannad. Så arg och ledsen att jag nästan kokade! Jag ville bara lyfta luren och ringa upp någon minister i regeringen och reda ut var gränsen går för vissa saker i det här landet.

Nu när jag haft semester har jag haft MTV påslagen en hel del på förmiddagarna. Det går traumatiskt mycket reklam från Jamba och liknande företag som säljer massa spel, ringsignaler och annat tjafs till folks mobiltelefoner. Jag har alltid varit starkt emot detta, då jag tycker att det är att kasta pengar i sjön. Många barn lockas att köpa dessa grejer, skräp enligt min mening. Å andra sidan behöver ju inte jag lägga någon energi eller bry mig om att andra väljer att göra åt sina pengar på sådant.

Men idag var det omöjligt för mig att inte bry mig. Vi satt och åt lunch, Berra läste tidningen och jag satt vid datorn. Plöstligt hör vi ännu en av dessa reklamsnuttar och riktar automatiskt uppmärksamheten mot teven, för det vi hör är så vidrigt och motbjudande. Man ser en supersmal tjej i bikini i bild och killen i reklamen berättar att om man skickar ett sms till ett nummer, så får man reda på "om man är tillräckligt smal för att kunna gå till stranden i år, eller om man är tvungen att gå ner några kilo till innan man kan göra det".

Har ni hört något så sinnessjukt?! Det här sitter unga tjejer (och killar med för den delen) och tittar på. Vad fan är det vi vuxna människor förmedlar till vår yngre generation, allt i syfte att tjäna pengar? Ska sådant här verkligen få vara tillåtet?

Det tog inte många sekunder innan jag relaterade till en situation på mitt jobb förra veckan. En tjej i yngre tonåren var inne med sin far och skulle hitta något att ha på sig på skolavslutningen. Efter en stund gick jag fram till pappan, som stod utanför provrummet och frågade hur det gick för dem. Han talade om för mig att det nog var dags för mig att rädda henne innan hon bröt ihop fullständigt. Jag trodde inte att det var så allvarligt, men när jag får komma in i hytten, möts jag av ett par blå, unga ögon, fyllda med tårar och förtvivlan över att inte vara tillräckligt smal, att inte duga till. Hon sa att hon var för tjock och inte passade i något, att hon såg ut som ett hus i alla klänningar hon provade. Jag torkade hennes tårar, la min hand på hennes axel och sa att vi skulle ordna det här. Att hon var jättefin och att många tjejer skulle döda för hennes fantastiska naturligt röda hårfärg. Hon var så ung och oförstörd och vacker med sina blå ögon och sitt kopparfärgade hår, med en vacker kropp och jag fick verkligen bita mig i läppen för att inte börja gråta jag med. Att en ung flicka ska behöva känna sådant förakt för sig själv och sin egen kropp. Att vi människor tillsammans skapat den värld och det samhälle vi har idag. Den här situationen berörde mig så starkt, att jag fortfarande för tårar i ögonen när jag tänker på den. Och det värsta är att jag vet att det här händer varje dag i Sverige, varje timma, varje minut - jag till och med när du sitter och läser detta sitter unga kvinnor och hatar sina kroppar.

Jag är medveten om att det här är ett uttjatat ämne, men jag kan inte låta bli att engagera mig. För det är så jävla svårt att ha en sund inställning till sig själv och sin kropp när man påverkas överallt. Jag är född i en generation som inte växt upp helt och hållet med mobiltelefoner och internet ständigt tillgängligt. Den största förändringen i denna typen av kommunikationssamhälle, kom egentligen först när jag var närmare 20 år gammal. Men idag har 10-åriga tjejer sina egna modebloggar och att äga en mobiltelefon verkar vara lika självklart som att man har på sig trosor varje dag. Vi pratar om en generaton som växer upp under extrem tillänglighet av faktorer som påverkar deras självförtroende och inte minst självkänsla. Internet kan vi ju inte gärna stänga av, och att unga tjejer påverkas genom andra "vanliga" tjejers bloggar, det går inte att förneka. Men den del vi kan styra över - exempelvis om sån här smörja och skit som går på teve ska få vara tillåtet eller inte - borde vi reagera starkt mot. Alla duger precis som de är och ingen är vackrare än någon annan.

Inga kommentarer:

Besökare