14.3.08

Debatt

Igår kväll visades tv-programmet Debatt, klockan 22.00 på SVT 1. Debatten handlade bla. om konsumtion, modebloggare och den hets, som vissa anser att detta leder till.

Så vad tyckte jag då om konsumtionsdebatten? Först och främst, jag är faktiskt böjd att hålla med Blondinbella om att Tobias Persson (tydligen ståuppkomiker) gjorde bort sig totalt. Jag kanske inte vill gå så långt som att säga att det han sa inte stämde, men jag tycker han var totalt icke-konstruktiv i sina uttalanden. Han var så arg att han bara fräste ur sig en massa ovidkommande saker, som inte tillförde något i diskussionen. "Alla kan inte bara gå runt med väskor och säga, se på mig hallå!!". "Unga som inte ens kan läsa, är mer intresserade av designerväskor", var några av de citat han slängde ur sig. Vart ville han komma med det?

Ebba von Sydow fick knappt komma till tals. Jag brukar gilla Ebba. Men den här gången imponerades jag inte av det hon sa, eller kanske snarare sättet hon sa det på. Förväntade mig lite mer rakryggat krut, från henne. Blondinbella, är ju bara 17 år gammal, och hon började väl inte särskilt starkt. Å andra sidan tycker jag att hon gjorde ett bra jobb, i sammanhanget med rutinerade debattörer och programledare. Även fast man tycker att det är lite sjukt att en 17-åring kan tjäna så mycket pengar, så är det ändå faktum. Det händer!

Visst, jag förstår att många unga tjejer mår dåligt. Men samtidigt - internet är ett fenomen som vi i har tagit till oss som en självklar del av våra liv. Vi köper datorer åt våra barn, vi låter dem sitta framför datorn. Det är föräldrar som betalar för bredbandet. Då måste man vara medveten om att barn och ungdomar kan utsättas för saker, när de använder internet. Det behöver inte vara designerväskor, utan kan ju vara allt ifrån dataspel, stora bröst, en egen häst eller nya tapeter till rummet. Vi har en yttrandefrihet i detta land, och så länge den råder så kommer vi alltid att kunna få konsumtion "tryckt i ansiktet på oss".

Det är nämligen så Maria Wetterstrand., uttrycker det. Hon pratar om hur vi i vår omvärld projiceras av saker och ting som vi inte har råd med. Men det är ju det samhälle vi skapat. Utan reklam och konsumtion skulle vi inte för samhället framåt, vi skulle inte utvecklas eller växa! Alla har råd med olika saker. Hur ska vi då göra reklam? Kan vi inte få marknadsföra en Miu Miu-väska, bara för att min granne inte har råd med, men jag har det? Let's face it Sverige - det är dags att släppa jantelagen. Det kommer alltid att finnas de som har råd att konsumera mer eller mindre än du.

Inga kommentarer:

Besökare