22.5.11

Räcken

Renoveringslustan har återkommit, till vår stora glädje. Just nu är det altanbygge och iordningställande av vardagsrummet som det mesta kretsar kring. Altanbygget ska starta i mitten av juni, och det ser vi enormt mycket fram emot. Tanken var att den skulle byggts redan förra året, men så stack tiden iväg och vi beslutade att vänta till i år.

Det som det ska beslutas om, förutom lite detaljer kring utformningen av altanen, är räcken. Både till altan och även till trappen i vardagsrummet som fortfarande är livsfarligt oskyddad. På mitt jobb lär jag mig mycket nyttigt och ledorden för altanräcket är definitivt "underhållsfritt". Efter att ha lärt mig om hur ofta man måste olja eller lasera altan och framförallt räcke (minst en gång om året) är träräcke uteslutet. Vi har också blivit upplysta om att ett räcke med vågräta pelare inte är att föredra, då man lätt kan klättra på dessa, så inomhus kommer vi köra lodrät. Men utomhus blir det nog vågrät med någon typ utav skynke framför. En granne har lagt ett mörkt runt sitt och det skyddar dessutom en hel del mot insyn, vilket är bra då vår tomt ligger väldigt öppet ut mot vägen.

Ett sånt här räcke exempelvis, är ju att döda sig själv med jobb varenda år. Nu är jag mycket väl medveten om att alla inte sköter om det varenda år och att gemene man säger "det behövs inte", men eftersom jag lärt mig hur man ska göra för att träet ska skyddas till 100% så förstår jag hur mycket jobb det skulle innebära.




Det här kanske inte är bästa exemplet, men jag såg de här balkongerna när jag var i stan och tänkte att något liknande, fast snyggare, kan bli bra.

Den här bilden har vi visat för en snickare som exempel på hur vi vill ha det. Dock ska både överliggare och bottenlist vara vit.


Inga kommentarer:

Besökare