12.12.10

Om att vara positiv

Det är ju det här med att jag tycker väldigt mycket. Och ibland tycker jag så mycket att jag inte riktigt får fram orden och kan formulera mig. Men nu tänker jag försöka skriva om något som jag funderar mycket på.

De människor som nu kommer ut i arbetslivet, de har växt upp i en värld där kassörskan på ICA inte behövs, där bankmannen är någon de aldrig har träffat, och där allt de behöver finns att köpa på internet. De har växt upp med att saker går att köpa genom att trycka på en knapp och sedan kommer hem till brevlådan. Och när dessa personer nu står i en butik, så tror de att kunden klarar sig själv då också. När jag arbetade i klädaffären, tittade en del unga tjejer konstigt på mig när jag sa hej och frågade om de ville ha hjälp. Som om det var udda att bete sig så. Nu har jag varit runt en del i butiker sedan jag slutade i modebranschen och det är ingen engångsföreteelse! Det är aldrig någon som hälsar, ingen som ler och ingen som frågar hur det går.

Varför jobbar man med service om man inte tycker om att hjälpa människor? Och varför ska det vara så otroligt svårt att vara glad, tillmötesgående, hjälpsam och vänlig? Varför känns det som att alla tjejer i en klädbutik bara väntar på att gå hem, och tycker att kunder är jobbiga? Och varför har alla dessa unga tjejer så otroligt långt till ett leende? Hur i hela friden kan man säga till en kund som vill handla, att "vi stänger nu" när det är fem minuter kvar av öppettiden? Jag blir ledsen och arg när jag ser att unga människor inte förstår vikten av att ta hand om en kund. När unga människor tror att det räcker att befinna sig på sitt arbete mellan de klockslag som står skrivet i schemat, för att de ska tjäna sina pengar. Att de inte inser, att om de bara anstränger sig lite mer, så blir världen lite bättre. Att de kanske faktiskt kan göra någons dag, och få så mycket glädje och tacksamhet tillbaka. Hela livet blir så makalöst mycket lättare om man är positiv.

Den dagen då allt ska gå per automatik, när det bara handlar om siffror och marginaler och vi glömmer att se människan som står framför oss, då tror jag att vi har förlorat. Det finns inget bättre än att möta en härlig och hjälpsam person när man är ute och handlar. Oavsett vad man ska köpa.

1 kommentar:

Pärlan★ sa...

Du har så rätt!! Du passar verkligen in i servicebranschen måste jag säga :) Men dock är det jobbigt om nån är för påstridig! Men ett Hej skadar faktiskt aldrig! :)

Besökare