8.5.10

Att mötas


Vilken underbar dag! Ute är det kallt och snöblandat regn piskar argt på våra fönster. Men jag är glad!

Igår avslutades en 60-timmars arbetsvecka med en makalöst trevlig spontankväll hos våra grannar. Vi har väldigt många grannar där vi bor och vi känner en del, men inte alla. Vi ringde på hos grannen bredvid, men då var inte de hemma. Det visade sig att de var ett par hus bort, hos en familj som vi inte träffat förut. De ropade att vi skulle komma dit, vilket vi gjorde. Och gick hem sex timmar och många vinglas senare... Är det inte sånt som gör livet underbart? Att helt opretentiöst öppna dörren för människor man aldrig förut träffat, men ändå få till en förbaskat trevlig kväll.

Jag har tänkt lite grann på det här med möten. Är det inte intressant egentligen hur möten blir till, hur vi människor på något slumpmässigt, eller som jag tror, ödesmässigt sätt förs samman. Att man kan tänka tillbaka och minnas dagen då man första gången mötte någon som blev en viktig del av ens liv. Någon som först bara var en ögonkontakt, en handskakning, ett namn, som sedan blev till en nära vän, en kärlek, eller en livskamrat. Tänk så många människor vi möter, som bara blir just en ögonkontakt, en handskakning och ett namn man kanske glömmer bort. Men några möten är speciella. Kanske reflekterar man inte över det just då, i mötesögonblicket, utan det visar sig senare. Minns du när du första gången mötte de personer som är viktiga för dig idag? Vad tänkte du då?

Tänk om jag hade vetat den där utekvällen för sex år sedan, att killen som stod och flinade bredvid killen jag ägnade min uppmärksamhet åt, var personen jag senare skulle leva tillsammans med. Att den förvirrade bruden som fått fel telefonnummer och därför inte ringt förrän vid det tillfället, för att erbjuda mig jobb i en butik, senare skulle bli en av mina bästa vänner. Eller tjejen som jobbade helger på bensinstationen, som svarade när jag ringde för att sjukanmäla mig en söndagkväll, blev en trogen vän även hon. Tre av några minnesvärda möten i mitt liv. Och jag är så lyckligt lottad, att jag har fler att minnas!

Så det tänker jag göra idag. Tvätta, städa, diska och minnas. Gå runt här i mitt hem och le åt alla möten med de fantastiska vänner och kamrater jag omges av. Ni är guld.


Inga kommentarer:

Besökare