9.12.08

Trevligt samtal på morgonkvisten


Varför är det alltid så att när man ringer till en vårdcentral, så kämpar sköterskan, på allra bästa vis i andra sidan luren, för att man inte ska behöva komma dit? Tror de att alla människor är hypokondriker? Eller är det så att alla som ringer dit är det?

Jag är inte den som söker vård om jag inte verkligen behöver. Och jag har aldrig varit med om att jag sökt vård och gått därifrån utan ett recept på medicin. En sköterska ringde nyss upp mig, som utlovat. Jag förklarade att jag förmodligen fått ögoninflammation igen.

Ssk: (Mycket jäktad och avvisande) "Men du vet, man vinner inte så mycket tid på att behandla med antibiotika. Du vet du kan inte hålla på att få det varenda gång det kliar lite i ögat"
Jag: (drar trumfkort ett, för jag har verkligen ingen lust att gå runt och vara röd i ögonen, av en enda anledning - det är skitfult och ser äckligt ut) "Nu är det så att jag arbetar i butik och jag är väldigt mån om att inte smitta mina arbetskamrater
Ssk: "Nej fast med vuxna är det ingen fara, det är bara barn som lätt smittar varandra, för att de alltid petar sig i ögat. Du kan köpa något receptfritt på Apoteket, så ska du se att det går över"
Jag: (vägrar att ge mig och drar trumfkort två) "Ja men förra gången fick jag sitta på akuten på Nyårsafton, för att ni vägrade ge mig medicin, och sen fick jag antibiotika. Som jag sa, så jobbar jag i en butik och jag har inte precis världens mesta tid över att springa hos läkaren nu innan jul. Därför vill jag bara få det här ur världen på snabbast möjliga tid och inte först försöka behandla med något receptfritt"
Ssk: (säger ingenting på en lång stund)
Ssk: (säger snorkigt) "Ja då får jag låta en doktor ta det beslutet om du ska ha antibiotika. Då får du komma 10.30 (man hör på henne att hon inte tror att jag kan komma då, och nästan hoppas att jag ska säga att jag inte kan)
Jag: (oerhört trevligt) "Jajamen, inga problem. Tack snääääälla du för hjälpen"

Mohahaha.

Om det är inflammation ska jag trycka upp det där gula pappret i ansiktet på henne. Och är det inte inflammation. Ja då är jag nöjd, för då vet jag att det inte är nåt. Men jag vägrar att sitta på akuten på nån j*la nyårsafton, eller annan olämplig dag igen. Tack mamma, för att du lärt mig hur man fightas med vårdpersonal.

Inga kommentarer:

Besökare