19.9.10

Kesoplättar

Jag har fått frågor om receptet på kesoplättar, som jag lagat några gånger nu. Jag såg receptet på Anna's matblogg och provade direkt - grymt gott, mättsamt och nyttigt. Till plättarna brukar jag mixa hallon eller jordgubbar. Anna skriver att hon äter dem med rivet äpple och kanel, och för den som tål äpplen är detta säkert en riktigt god kombination, som ni borde testa!

250 g keso (en hel liten burk eller en halv stor)
ett halvt paket Kesella 10%
3 ägg
3 msk dinkelmjöl
salt

Blanda ihop ingredienserna till en smet och stek på medelhögvärme i stekpanna. Innan ni börjar steka ska ni få ett tips, så att det blir så bra som möjligt. Jag tar ett decilitermått och häller sakta ut i pannan och formar till kanterna med stekspaden så att det inte rinner ut för mycket. Rör inte plätten alls, innan du ser att smeten har stelnat på ytan. Då kan du vända plätten. Börjar man pilla innan det stelnat går de sönder. 9 är högsta nivån på vår häll och jag brukar steka på 7:an första omgången och sedan 6:an. Receptet ger ca 10 plättar och det är perfekt att ha med sig som mellanmål innan träning, eller efter träning.

Inga kommentarer:

Besökare