20.8.08

Hur tänker de?


Jag har aldrig förstått Wedins´ totalt motsägelsefulla sätt att driva butiker, vad gäller lagerhastigheter, och tycker deras filosofi verkar oerhört osmart.

Men som kund gnäller jag inte.

Vad menar jag då med mitt påstående? Av allt jag fått inpräntat i huvudet om drift i en butik, har jag alltid lärt att det allra viktigaste i en butik att omsätta sitt lager i en hög hastighet, annars är man körd.

Varför? Om du inte får upp omsättningen, kan du inte köpa nya varor - du har helt enkelt inga pengar att köpa in dem för! Det kostar alltid mer att ha ett högt lager, än att göra sig av med det som inte säljer och halvera priserna, för att kunna köpa in nytt.

När man startar en rea i en affär med lägre prisnivå, förväntar sig kunden att det ska vara halva priset, annars är det inte intressant. Vad Wedins gör, är att de försöker pressa ut så mycket pengar så möjligt, genom att sänka skor max en hundralapp. Resultatet blir att ingen köper skorna. För alla vet ju att det finns billigare skor än så.

Detta resulterar i att Wedins inte blir av med sina varor och måste göra som idag, halvera reapriset. De har alltså butiker som är sprängfyllda med sommarskor som de måste bli av med. Hade de varit smarta nog och sänkt till halva priset från första början, hade de dels haft lättare att bli av med säsongsvarorna (det är bara att kolla ut i ösregnet för att fatta). När det gäller säsongsbetonade varor, kan det vara mycket svårsålt ju längre in mot nästa säsong man kommer. Dels hade de snabbare fått in mer pengar än vad de får in idag, eftersom de måste sänka priset till mer än hälften.

Visst, vi sänker också till halva reapriset i min butik ibland, men Wedins sänker ju en hel sprängfylld affär! För mig helt obegripligt. Nu känner jag inte alls till deras marginaler, de kanske tjänar ofantliga pengar på sina varor ändå. Men de borde verkligen kunna tjäna ännu mer.

Dessutom har jag som kund lärt mig att det inte är någon ide att handla skor på den vanliga rean hos dem. För det tar ju bara några veckor innan de tvingas sänka dem ännu mer. Och det går faktiskt att hitta riktiga godbitar.

Men som sagt. Som kund klagar jag inte...

Vad tycker du? Arbetar du i butik och resonerar på samma sätt som jag eller helt annorlunda?

5 kommentarer:

Freja sa...

eftersom vi gått samma skola så kan jag bara hålla med!

jess sa...

Please, har du varit på Hemtex??

Maria sa...

Haha japp hemtex men det är ju så pinsamt att man slutat bry sig ;) de rear ju varje dag!! det är liksom mer sensation om de har fullpris!

Nybörjaren sa...

hej Mia, hörde att Wedin måste köra slut på sitt lager då det blivit uppköpta av Euroskor och det är därför allt åker ut nu, för det inte ska finnas några "wedinsskor" kvar. Men som kund är jag iaf glad. köpte ett par låga röda stövlar för 150 kr. Klagar inte :D

kram kram

Maria sa...

haha nej jag håller med dig sanam, som kund klagar man verkligen inte! Ja det verkade som att de tagit fram höstskor från förra året som de reade nu. De hade typ en sko på nyinkommet när jag var där och spanade...

Besökare