3.8.08

Illamående

Jag läser ett antal bloggar varje dag och i kommentarsfältet på en av dessa, hittade jag en blogg om en tjej som har anorexia. Där fanns, i sin tur, en länk till den här sidan.



Det är ett slags forum, för alla som lider av ätstörningar. I en tråd, lägger de upp bilder på sig själva, och sedan får de andra medlemmarna, tala om för dem om de är tjocka eller inte. Tjejen på bilden ovan, tycker exempelvis att hon är sjukt fet och hon mår psykiskt dåligt över att lägga upp en bild på sin "tjocka mage".

En annan tjej visar en benig arm, och de andra tjejerna tycker att de blir "motiverade att svälta sig" när det ser bilden på henne.

När jag läser det här mår jag illa. Det är så tragiskt att det kan bli såhär. Men jag tycker inte vi ska skylla på männen. För det är vi själva som skapar det här. Vi kvinnor.

Jag hade god lust att smälla upp en bild på mig själv och skriva "Tycker ni att jag är fet eller?", för jag blir så förbannad på hur dumma de är.

Men sen vet jag hur det är att ha fått en fix idé på hjärnan. En fix idé som tar över hela ens liv, allt man gör och tänker. Jag känner till ångesten och känslan efter att man ätit. Och jag vet att, det sämsta man kan göra, är att bli förbannad på dem.

Därför är jag väldigt glad att det är historia, för egen del nu. Och väldigt glad att jag inte är en av medlemmarna på det där forumet. Vad gör man åt denna sjukdom?

Ät och var glad, motionera med måtta och älska din kropp. Livet kommer inte igen.

Inga kommentarer:

Besökare