4.8.08

Svenska charterresenarer

Hej pa er dar hemma!

Nu ar jag pa Rhodos. Nar man reser sjalv har man verkligen tid att studera saker som man inte gor annars... Och fram for allt tycker alla andra att det ar kul att studera mig.

Det kandes som att alla runtom mig pa stranden undrade nar min kompis skulle dyka upp.

Tjejen som satt bredvid mig pa planet, en av nagra i ett gang pa arton ar, som troligen gjorde sin forsta resa pa egen hand, tittade pa mig med oppen mun nar jag sa att jag akte sjalv. Jag sag hur hon tankte:

"Det hade jag aldrig gjort".

Och jag ville saga till henne:

"Det hade jag inte heller gjort nar jag var arton"

Sen har vi det har med svenska charterresenarer. En kompis till mig brukar alltid saga; "Var och en skams for sig sjalv", men det ar ju svart att lata bli att skammas for dem.

Forst alla daliga skamt. Flygvardinnan visade de som satt bakom mig, vid nodutgangen, hur de skulle oppna luckan om en nodsitutation uppstod. Sen sa hon "vi ska formodligen inte behova oppna den". Och da skulle ju det redan forfriskade sallskapet, papeka i en kvart "formodligen!! vad ar det har for jakla plan egentligen, hohohohohoh". Suck

Sen kommer vi till det har med appladen. Jag satt och tankte: gor det inte, gor det inte. Men joda hela TVA ganger skulle det appladeras och diskuteras huruvida landingen var battre an pa Mallorca ar tjugohundra frost eller inte.

Nar man sen ska ur planet ska alla rusa, och det ska rusas till bagagebandet, fast det inte ens ar igang. Jag gick i maklig takt och fotograferade lite flygplatsanstallda greker som satt och rokte och spanade in alla turister. Jag satt mig pa ett annat rullband och tittade pa svenskarna som stod och tryckte som gamar vid det andra. Nar sedan nagon ser att det gar igang ett rullband langre bort, satter alla av som om det vore OS-final i hundra meterslopning. Jag reste mig efter en stund och masade mig bort. Vem far sitt bagage forst? Jag. Vem har stressat minst av alla och anda star och vantar i en kvart vid bussen, pa de andra hysteriska barnfamilerna och smarusiga par i medelaldern? Jag.

Observera att jag bara varit har i ett dygn. Knappt. Aterkommer med fler rapporter. Kalinichta.

Inga kommentarer:

Besökare