23.8.08

Mode, trender och egen stil?


Ebba har skrivit en krönika för Expressen. Den har, inte alls otippat, blivit omdiskuterad. Och tanken har slagit mig mer än en gång - vad är egen stil?

I en värld av Dagmar-kjolar, gladiatorsandaler från Topshop, Miu Miu-väskor, senaste blommiga klänningen från H&M trend (hur kunde det bli trend att hänga på låset utanför H&M, för att se likadan ut som alla andra liksom?), blir det gärna ganska opersonligt.

Går trend egentligen hand i hand med egen stil? Eller är trend att bära de senaste plaggen, och se ut som alla andra på gatan? I så fall borde Borås vara en riktigt trendig stad, för här tar vi ju saken att se ut som "alla andra" på stort allvar.

Ibland funderar jag på det här med mode som något omöjligt. Det kommer alltid finnas de som klär sig snyggare, mer classy, mer kreativt, mer avslappnat. Det kommer alltid finnas snyggare kjolar än de jag har i garderoben, hetare skor än de jag köpte förra veckan och alltid kommer det nya skapelser som gör de gamla omoderna. Så varför strävar man hela tiden efter nytt, varför lägga alla dessa pengar på att få till en snygg outfit varje dag?

Svaret är ganska enkelt. Det är det som är roligt. Det är det som är mode. Och hur mycket alla än debatterar så kommer det inte vara någon som faller mer eller mindre för dessa trender än någon annan. En del har bara råd att köpa på sig mer än andra.

Okej. Kanske är jag en ytlig modeslav? Och helt säkert garvar folk bakom ryggen (och ibland inte ens bakom utan mitt framför näsan på mig) när jag bär de senaste jeansen med hög midja, de vippigaste kjolarna och de mest lustiga kreationerna. Men vet ni vad? Jag tycker ju att det här är roligt, så gärna för mig!

En annan sak. Jag diggar fortfarande Ebba, 68 kg, som jag alltid gjort.

Inga kommentarer:

Besökare