28.11.08

Om böcker

Då jag äntligen funnit ro att läsa en hel del på sistone, tittar jag då och då in på Kristinas Bokblogg på Modette.se. Där hittade jag denna roliga bokenkät. Så här kommer min!

1. Den värsta läsupplevelse du haft?

Pojken som kallades Det

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

Baklängeslivet av Per Nilsson, som jag läste för över tio år sedan.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

Gömda av Liza Marklund. Inte rädd för våldet, utan rädd för hur sjukt det svenska rättssystemet är. Och skrämd över hur en människa kan tillåtas förstöra någons liv på ett sådant vis, utan att göra något, teoretiskt olagligt.

.4. Vad använder du som bokmärke?

Just nu ett litet papper med makedonska glosor, som jag snappat upp. Detta för att jag ska säga de om och om igen så att jag inte glömmer.

5. När brukar du läsa?

På kvällen, de gånger jag åker buss/kollektivt, på lediga dagar

6. Vad var den första bok du läste?

Åh jag vet inte vad den hette, men jag vet att sidorna var inplastade, och jag får fortfarande härliga känslor när jag tänker på den boken! Jag lärde mig läsa väldigt tidigt, så det var någon barnbok när jag var fyra år.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?

Pocket. Inte bara för att det är mer praktiskt, utan för att det känns mer "levande". Jag ska nog inte ens försöka förklara vad jag menar med det.

8. Vilken bok läser du nu?

Nattvakten av Sarah Walters

9. Och vilken sida är du på?

158

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)

Jag massakerar mina böcker totalt... Vikta sidor, sönderrivna här och där, kaffefläckar. You name it. Efter föregående inlägg är det kanske inte så svårt att förstå.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

I allra högsta grad.

12. Sidantalet, då?

Ja, det får inte vara för få sidor.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Nix. Förutom när jag skumläste typ femtio sidor i En Shopaholic säger ja, för att jag tyckte att tjejen den handlade om var så sanslöst irriterande pinsam, att jag tyckte det blev jobbigt att läsa.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?

Det skulle väl vara Pippi Långstrump

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

Nej. Peppar, peppar.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

Jag brukar låna ut dem. Och då brukar de ju oftast inte komma tillbaka. Men det gör absolut inget!

17. Tar du med dig boken du läser på toa?

Haha, jajamen.

18. Just det, läser du i badrummet?

Ja, toan ligger ju oftast i badrummet...

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Ja, jag kan skriva ner titlar om jag läser eller hör goda recensioner.

Inga kommentarer:

Besökare