23.10.08

En månad senare

Här kommer ett långt inlägg. Men det finns en anledning till detta. Nu är det nästan på dagen en månad sedan jag skrev det här inlägget. Hur har det då gått för mig?

På en månad har det nog inte hänt så mycket på vågen, vilket ju faktiskt är väldigt ointressant. Däremot känner jag mig som en helt ny människa! Jag kan inte förstå varför jag vissa perioder helt slutar träna, när jag mår så mycket bättre av att hålla igång kroppen.

Träning
Jag har tagit det ganska lugnt i jämförelse med de andra gånger jag dragit igång med träningen. Då har jag varit helt tokig och satt målen alldeles för högt och slutat träna efter två månader, då det inte varit roligt längre. Den här gången vill jag skapa en balans som gör att jag faktiskt vill leva såhär i längden. Jag fokuserat på förbränningsträning och de gånger jag kört styrka har det varit i kombination med detta. Såhär har en träningsvecka kunnat se ut:

Måndag: Morgonpromenad 35-60 min, Box 75 min
Tisdag: Vila
Onsdag: Morgonpromenad, Löpning 45 min eller Body Balance 55 min
Torsdag: Aerobic 55 min
Fredag: Morgonpromenad/Löpning/Vila
Lördag: Box 75 min om jag ej kört på måndagen, annars promenad
Söndag: Löpning eller Body Combat 55 min

Kost
På veckorna har jag dragit ner på kolhydraterna på frukost och kvällar, och ätit betydligt mer grönsaker och frukt. Jag har alltid älskat mackor och åt ofta två grova smörgåsar och ägg, Allbran-flingor eller gröt till frukost. Trodde aldrig att jag skulle kunna bli mätt utan detta och varit negativ till frukost utan kolhydrater. Har provat proteinfrukost i en månad nu och är inte i närheten så hungrig innan lunchen som jag var innan. Det var vanligt att jag drog i mig åtta kanelknäcke, en bulle eller chokladbit medan jag värmde min lunch för att jag höll på att dö av hunger. Nu är jag precis lagom hungrig när jag ska äta. Lunch efter tallriksmodellen. Förr lastade jag järnet med pasta, ris eller potatis och var på tok för lat för att göra en sallad. Nu blir det mycket godare och dessutom blir jag inte så trött efter maten.

Frukost:

  • Två kokta, mosade ägg med smör
  • Några skivor skinka/salami
  • Några skivor ost
  • En avokado/keso/fruktsallad
  • Kaffe/Te

Lunch:

  • Lasagne/Böngryta/Fullkornsris med köttgryta/Fisk med potatis
  • Varierande sallad med ex. ruccola, tomater, gurka, avokado, oliver, broccoli, blomkål
  • Funlight (min stora last som jag inte kan sluta med...)
  • Clementin/Melon/Grapefrukt/Ananas/Hallon
  • Kaffe

Innan träning:

  • Keso/Yoghurt med hallon
  • Grov skinkfralla/Knäckebröd med ägg/avokado

Direkt efter träning:

  • Banan/Proteinshake/En ruta mörk choklad (har äntligen hittat en sort jag tål - lycka!)

Kvällsmat:

  • Samma som lunch men lite mindre av kolhydraterna
  • Gärna en frukt efteråt (ibland slinker det ner lite Ben n´Jerrys...)

Övrigt

Jag har gått och lagt mig runt tio på kvällarna, förut gick jag inte och la mig före midnatt. Detta gör att jag känner utsövd klockan sju och lätt kommer upp ur sängen.

Kroppen kanske inte ser så annorlunda ut, men den känns helt annorlunda nu än vad den gjorde för en månad sedan. Magen känns plattare, armarna fastare, hållningen är bättre, jag orkar mer på jobbet. Jag är mycket mer positiv, har lättare att lösa konflikter, har inte alls lika kort stubin och är allmänt gladare och piggare. Det är nästan pinsamt att jag som spelat fotboll på elitnivå stundtals skitit totalt i träning och än mer pinsamt att jag är så förundrad över effekten "mitt nya liv" gett mig. Men skillnaden är makalös.

Ändå har jag unnat mig choklad, popcorn, brieost, kex och rödvin på helgerna, eftersom jag ätit bra på veckorna. Har märkt att jag dessutom njuter mer av det goda på helgerna när jag är nyttig på veckan. En kompis ungefär såhär till mig för ett par månader sedan:

"På veckorna är det bara "nej tack" och inget annat till kaffebröd och godsaker. Tillslut lär sig folk att man inte vill ha och slutar fråga och blir det lättare att avstå också. Det är bara att bestämma sig".

Så tack Marie, de där orden har ekat i mitt huvud varje gång kanelbullarna åkt fram på jobbet. Jag kan verkligen rekommendera er som känner er trötta och sega - börja träna och ät bättre - det är ingen klyscha att man mår bättre av det!

Inga kommentarer:

Besökare