3.2.08

Ett recept har hamnat i min blogg

Nu har jag ägnat de senaste två timmarna åt städning, tvätt och matlagning. Min kära har jobbat hela helgen, så jag fixade mat till han kom hem. Efter att ha dammsugit en tom kyl och frys, samt surfat runt lite olika recept lyckades jag få ihop ett alternativt recept på lasagne. Jag trodde aldrig att jag skulle publicera någon form av recept på den här bloggen, som den matlagningshatare jag är. Men resultatet blev över förväntan! Det blev en variant som är lite nyttigare än vanlig lasagne, och jag kommer definitivt laga den igen! Men det är väl så bra recept kommit till genom alla tider - för att man helt enkelt fått laga efter devisen: "Man tager vad man haver". För er som är sugna - så här gjorde jag:

Smal och enkel lasagne

400 g köttfärs
ca 15 lasagneplattor, gärna fullkorn
1 gul lök
(2 vitlöksklyftor)
1 pkt krossade tomater
timjan och basilika, gärna färsk
2 burkar Lätt Kesella
2 äggulor
en bit smakrik ost
salt, peppar, paprika-och chilikrydda

Sätt ugnen på 200 grader. Bryn
lök, vitlök och köttfärs. Tillsätt krossade tomater och kryddor. Låt puttra en stund. Häll kesellan i en skål och blanda i äggulorna. Riv osten och vänd ner den i kesella-smeten. Varva lasagneplattor, köttfärs och ostmassa i en ugnssäker form. Avsluta med ostmassan överst, ovanpå ett lager lasagneplattor. Grädda i ugnen 20-30 min. Servera med en fräsch sallad.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Besökare