15.9.09

Cooking

Kantareller, ädelost, kalkon och spenat.

Getost, tomater, timjan och äggstanning

Jag som alltid tyckt att matlagning är ett nödvändigt ont, börjar faktiskt tycka att det är lite kul. Men det kräver vissa förutsättningar:
  1. att jag har tid och inte behöver stressa
  2. att jag inte är hungrig
  3. att Berra (allra helst) inte är hemma, (men om det inte går) att Berra åtminstone lämnar mig ifred i köket. Han ska alltid lägga sig i och övervaka och då blir jag pissed off.
Idag har jag varit ledig, var dock inne och jobbade ett par timmar i morse, men sen har jag varit hemma. Jag älskar det vackra vädret, men avskyr att jag inte varit ute mer än tio minuter när jag rensade kantareller på trappen. Det är så typiskt mig att sitta inne och uggla när det är fint väder. Men är man trött och seg så är man...

Nu har jag i alla fall dammsugit, diskat och svängt ihop dessa två pajer. En med kantareller, kalkon, färsk spenat och ädelost, den andra (som fortfarande står i ugnen) med kvisttomater, färsk timjan, äggstanning och massor av smarrig getost. Den första är på vetemjöl och den sistnämnda har jag hälften dinkelmjöl/vetemjöl.

Väntar på Berra, sen drar vi in till stan och tränar en sväng - tror jag springer en runda i det vackra i stället för gymet - efter det väntar de smarriga pajerna. So long!

Inga kommentarer:

Besökare