11.9.09

Värd varenda Oscar


Igår kväll såg jag denna fantastiska film. Jag har velat se den sedan Oscarsgalan, men det har inte blivit av. Oftast lockar inte Oscarsvinnar-filmerna för de brukar ju vara lite svåra att förstå sig på. Men den här var så vacker, rolig, sorglig och bra på samma gång.

För den som inte vet, handlar filmen om den indiska pojken Jamal och hans bror. Jamal kommer med i programmet "Vem vill bli miljonär" och han klarar alla frågor galant, ända upp till sista frågan på 20 miljoners nivån. Då arresteras han för man misstänker att han fuskar, eftersom han är en "slumdog", en pojke från slummen. Han får följa med till polisstationen och svara på alla frågorna igen och man får under frågorna följa med i hans och hans brors hårda liv på gatan, från att de var barn till de vuxna män de är idag. Det slår mig hur galet bra vi har det i Sverige och jag vill helst åka ut och rädda alla världens barn från all den ondska som finns. Jag säger bara en sak - se den!

Inga kommentarer:

Besökare