14.3.09

Halsningar fran Egypten

"I Egypten ar det mycket som ar annorlunda", sa reseledaren i bussen redan nar vi kom hit.

Och ja, det kan man definitvt saga att det ar...

Forutom vidriga taxichaufforer som standigt forsoker blasa oss pa pengar och tafsa pa en, valdigt trakig mat och pahangsna egypter, sa har vi det hur bra som helst. Det finns oerhort manga anekdoter att beratta fran den har resan, men med tanke pa den har datorns fantastiska kapacitet, far det racka med en historia for idag...

I onsdags tog vi en taxi till Hard Rock Cafe har i Hurghada. Ganska snart visade det sig att killarna som jobbade dar, var riktigt trevliga prickar - och de tyckte snabbt detsamma om oss. Vi borjade i baren med lite fordrinkar, sedan var det dags att ata. Vi kom i god feststamning och nagonstans mellan att maten var avklarad och vi gick pa mer dricka, forsokte jag papeka for min kara resekamrat att vi skulle kolla hur det stod till med notan. Vi hade inte betalat nagot sedan vi kom...

"Neeeej Guuuud! Det ar ingen fara, klart att pengarna racker, vi har huuuur mycket som helst med oss!"

Just det. En timma senare, far jag en nota ratt upp i ansiktet, fran en av bartendrarna och far en smarre chock. Vi hade overskridit var budget rejalt... 821 egyptiska pund, alltsa 1412 svenska kronor. Jag vander mig till Naida och forsoker pakalla hennes uppmarksamhet, och nar jag val fick den tyckte hon att jag var bra pa att dra roliga vitsar. Synd for henne, och oss, att det inte var ett skamt.

What to do? Inget Visa-kort och inte ville vi ta en kvartslang taxiresa pa egen hand, da vi forstod att nagon av oss ju var tvungen att stanna kvar pa restaurangen. En oljeshejk (eller ja han var Hurghadas turistambassador men han sag ut som en shejk) som jag pratat med i baren hela kvallen, ville garna bjuda oss pa kalaset, men det kunde vi verkligen inte acceptera! Det hela slutade med att en av bartendrarna fick folja med Naida till hotellet och hamta mer pengar. Men fy vad vi skamdes! Dock har vi atervant tillbaka till HRC och vi ar om mojligt, an mer populara, trots var lilla incident...

En liten grej till:

Forsta dagen pa stranden kom en egyptier fram till mig och sa:
"You're from China? You're a chinese?

De ar inte sa varst bra pa att lista ut vilket land man kommer ifran...

Nu ska vi upp till rummet och lasa annu mer bocker, vi har redan slukat tre var! I morgon ska vi till en ny strand som vi hoppas ar valdigt bra! Formodligen ses vi inte igen forran hemma i Sverige, da internet och datorer inte ar det enklaste att fa tag i har... Ha det bra!

1 kommentar:

Freja sa...

åhh jag blir så avis på dig! hoppas ni har det varmt och skönt! jag längtar efter dig!

Ps Glöm inte festen på lördag!!

Besökare