24.3.09

Resan

Tänkte att jag skulle skriva lite om min upplevelse och åsikt om Egypten som resmål. Innan jag åkte dit, hann jag höra väldigt mycket om resmålet. Och det var både bu och bä. En del tyckte att det var hur bra som helst, andra gillade det inte alls.

Och jag förstår hur detta kommer sig. För Egypten är verkligen annorlunda. Och för de som inte gillar annorlunda, kan jag tänka mig att man inte trivs särskilt bra. Men får sådana som mig, som faktiskt uppskattar ett land som inte är som en förutsägbar Gran Canaria-ö, så är det är väldigt spännande resmål.


"Våran" strand

Sol och bad
Nästan alla hotell i Egypten har sin egen strand. Det finns alltså inte en, eller ett par större stränder som man går till. Vi hade tur, då vårt hotell hade en mysig strand, men man kan likväl ha otur och komma till ett hotell vars strand inte håller hög standard. Till skillnad från Grekiska övärlden, där man oftast får betala 4 euro/solstol/dag, var stolarna gratis och dessutom fick vi nya fräscha badhanddukar från hotellet varje dag. Två av dagarna tog vi en taxi till en annan strand som vi fått tips om. Man fick då betala 25 egyptiska pund/person för att vara där en hel dag, vilket är ungefär 30 kronor.
Betyg: 4/5

Mat
Det är extremt noga att man inte får i sig det egyptiska dricksvattnet, då våra svenska magar inte har alls samma bakteriekultur. Man får varken borsta tänderna med det vattnet, eller äta några grönsaker på restaurang, då de är sköljda i detta vatten. Därför åt vi inte en enda grönsak på en vecka, vilket var riktigt trist. Överhuvudtaget är landet inte särskilt renligt och man måste desinficera händerna så fort man tagit i en sedel. Självklart resulterar det i att man blir försiktig när man ska välja mat, och vi valde tex bort att äta kyckling. Restaurangerna erbjuder inte mycket mer än continental food; pizza (och då finns det tre att välja på), hamburgare, sandwiches och pasta bolgonese. Vilket vi åt i sju dagar. Inte helt fel att få trycka i sig skräpmat i en vecka, men ganska tröttsamt i längden... Många åker på All Inclusive och jag kan tänka mig att alternativen blir lite fler då men i vårt fall blir betyget på maten inte särskilt högt.
Betyg: 2/5


Vårt hotell, Zahabia Resort

Shopping

I Hurghada, som till skillnad från Sharm El Sheik, är en stor stad med drygt fyrtiotusen invånare, finns gott om butiker och även större "malls" med de stora sportmärkena som Puma och Adidas, representerade. De mindre och lokala butikerna erbjuder väskor, pashminasjalar, skor, vattenpipor och man säljer mycket silver och guld. Dessvärre är det nästan omöjligt att gå i dessa områden i mer än en halvtimme utan att man blir "uppäten" av egypterna. De vill gärna ta på oss tjejer och man kan inte gå en meter utan att känna sig kvävd. En del av säljarna blir gärna otrevliga om man visar kalla handen. Vi köpte däremot jättefina pashminasjalar för bara 40kr/st, men mer än så orkade vi inte.
Betyg: 3/5




Sevärdheter
En-och tvådagarsutflykter till Luxor och pyramiderna utanför Giza erbjuds. Det är dock ganska dyrt att åka på dessa. Däremot bjuder Egypten på fantastiskt klart och blått vatten och därmed fina snorklingsturer. I Grekland finns båtturer på reklam överallt, men här fanns inte mycket sådant, utan man fick åka med hotellets egna arrangerade turer i så fall. Jag ångrar lite att vi inte tog oss ut på en snorkeltur, men vi trivdes förträffligt bra med våra böcker i solstolarna. Hade vi stannat i två veckor hade jag gärna åkt till Luxor eller Pyramiderna, men vi såg i alla fall sistnämnda från flyget. Det är synd att man som kvinna inte vågar åka ut på landsbygden, för jag hade tyckt att det var väldigt spännande att se mer av "det riktiga Egypten".
Betyg: 4/5

Klimat
Det går verkligen inte att klaga på vädret. Vi hade 24-27 grader och strålande sol varje dag. Hurghada har 2 mm nederbörd/år. Dagarna vid den här tiden på året är inte så långa, klockan halv sex är det mörkt ute. Därför blir dagarna på stranden precis lagom långa och värmen blir heller inte så tryckande som en sommardag i Spanien eller Grekland.
Betyg: 5/5

Jag är mer än nöjd med vår resa till Hurghada, och jag är väldigt sugen på att se mer av Afrika. Det var fascinerande när turisterna blandades med lokalbefolkningen och det blir oerhörda kulturkrockar i och med detta. På kvällarna hörde man bönemoskéerna och deras mässande, vilket var lite coolt. Dock inte lika coolt när man vaknade kvart över fyra varje morgon av detsamma...Min resekamrat har även varit i Sharm El Sheik, men tyckte att Hurghada var precis lika bra. Rekommenderar varmt Hurghada till den som vill uppleva en del, men Sharm El Sheik och All Inclusive är nog ett bättre alternativ om man reser som familj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En helt underbar semester med en lika underbar vän!!

Maria sa...

tack vad söt du är!! kram

Besökare