20.6.09

Senaste alstren

Läste ut Kajsa Ingemarssons "Små citroner gula" häromdagen. Alla andra har väl läst den för typ fem år sedan, men jag har läst några andra titlar av henne innan i stället. Jag tror jag börjar bli lite kräsen... Har läst en hel del böcker i år och börjar känna att jag tröttnar på chiclit som alltid slutar lyckligt. Inte så att jag vill ha sorgliga slut, men ibland kan man tröttna på att läsa om Denise Rudbergs välbärgade karaktärer som käkar frukost ute varje dag, går på skumpafester varje kväll, har tjugoåtta Miu Miu-väskor och driver framgångsrika företag. Nu är inte Kajsas böcker desamma, men många författarinnors titlar, blir väldigt snarlika. När jag har läst en bok vill jag minnas vad den handlade om. Med de lite mer halvdana böckerna finns risken att man blandar ihop dem och inte minns vilken som handlade om vad. Den här boken däremot, rekommenderar jag varmt.



Alkemisten av Paulo Coelho
En helt underbar, klok och eftertänksam bok som är älskad över hela världen. Och jag förstår varför. Det är svårt att tänka sig att detta är en författare av vårt tid och inte flera hundra år gammal. Paulo beskriver dilemman och livsgrubblerier på ett sådant målande och vackert språk att man blir helt stum. Jag brukar vara svårflörtad med sådant, men man kan inte låta bli att fundera på om denna oerhört visa författare som levererar sanningar och insikter om vad som är värt något i livet efter varandra, verkligen finns på riktigt? Den är dock svårsmält och inte en bok som går att sträckläsa. I alla fall inte om man vill hinna tolka och fundera igenom alla klokheter. Däremot kommer jag att läsa den igen, för den kommer att vara lika banbrytande varje gång man tar fram den. Läs den och bli en rikare människa.

Nu har jag börjat läsa dessa två böcker. Brukar inte läsa två samtidigt, men kan inte välja så jag läser dem parallellt med varandra.



"Sin ensamma kropp" av Elsie Johansson. Den handlar om en 71-årig änka efter en välbärgad man, som slits mellan förnuft och känsla då hon inte vill att livet ska vara över bara för att hon är gammal. Hon möter kärlek och passion och frågan är hur hon kommer bemöta det.

"Brudskeppet" av Jojo Moyes. Boken utspelar sig under efterkrigstiden år 1946 då kvinnor som gift sig med brittiska soldater under deras utlandstjänstgöring fick plats på ett hangarfartyg för att resa till sina män. I boken möter vi fyra kvinnor med extremt olika bakgrunder och värderinger som blir inhysta tillsammans.

Vi får se vad det slutgiltliga betyget blir.

Inga kommentarer:

Besökare