20.1.09

Idrottsgalan

Idrottsgalan är tillställningen då människorna med de absolut mest atletiska kroppar, samlas på ett och samma ställe för att kora de bästa inom just idrott. Dessa människor behöver sällan oroa sig över att de har för sladdriga magar, dallriga triceps eller överhuvud tänka på att välja kläder som gömmer de delar av kroppen som man tycker är mindre smickrande.

Ändå. Ändå, ändå, ändå är detta tillställningen där vi får skåda så många totalt smaklösa kreationer. Herregud, jag blir ju upprörd! De har fantastiskt vackra kroppar, de tjänar gott med pengar på världscupvinster, friidrottgalor, sponsorer - you name it! Men de kan ändå inte se till att klä sig. Ointresse? Inte vet jag.

Men i år fanns det några guldkorn som jag plockat ut i alla fall...

Största överraskningen i år var Karolina Klüft. Så många år har jag tänkt;

"I år, i år tror jag hon lyckas med att inte se ut som en trist kärring."

Aldrig har jag fått rätt - förrän nu! Måste säga att håret är skitnyggt och klänningen är fin i både modell och färg. Skorna är också snygga till. Jag hade dock skippat halsbandet och kört på stora örhängen. Hennes syster är även hon snygg och har (medvetet?) klätt sig så att Karolina trots allt står i fokus.



Har man ett eget klädmärke är det i och för sig ganska självklart att man klär sig snyggt. Och visst är Martin snygg i mörkblå kostym? Men det är hans fru som har kvällens snyggaste klädsel. Gillar stylingen med enkel håruppsättning till den utmärkande klänningen. Snyggt att satsa på bara ben - kan bli riktigt illa - men här är det grymt snyggt tycker jag.



Han är ju så stilig ändå den där Aschberg. Hans fru har svart och enkelt men oerhört vackra skärningar som passar hennes kropp och röda hår.



De här två är ju alltid lika snygga förstås. Less is more. Malin Baryard är riktigt snygg i den här enkla kreationen som dessutom är i en färg jag verkligen gillar. Halsbandet med lite svart binder ihop säcken. Och Henke han är fin han också...


Så till de mindre lyckade kreationerna...
Hur i hela friden tänker man? Jo men silver är en bra färg i januari när man är likblek har jag hört. Om vi dessutom adderar dålig passform och skiter i att stryka så blir det ju helt perfekt. Nej du Malin Ewerlöf, det här blev verkligen inte bra.

Simmaren Stefan Nystrand har med sig det mest smaklösa blonda stycke jag sett. Klänningen är bara osmaklig och väskan ser ut som en tygkasse köpt i souvenirshopen på en Stena Line-färja.


Charlotte Kalla är en fantastisk skidåkare född 1987. Men frisyren gör att hon ser ut att vara född 1957. Klänningen hade varit finare och fått henne att se yngre ut om den varit axelbandslös. Men färgerna? Visserligen blev ju kvällen hennes julafton men man behöver ju inte var klädd som om det vore 24 december.
Jenny Kallurs kjol är fin. Och linnet också. Men inte tillsammans. I alla fall inte på en gala. Skorna är katastrof och frisyren dödstrist. Om man ska blanda stilar måste plaggen ha lite karaktär och attityd. Vilket de här plaggen inte har. Klädseln saknar helt harmoni och själ och jag känner verkligen ingenting när jag ser henne.

Flopparnas flopp. Katastrofernas katastrof. Ständige medlemmen i svenska "jag-kan-verkligen-inte-klä-mig-akademin". Kajsa Bergqvist. Hur tänkte du nu? Och alla andra gånger du skulle på fin gala? Tycker du att vit kostym med svarta skor är snyggt? I januari? Har du köpt väskan av någon av Hugh Hefners flickvänner? Jag tror det är bäst att du hoppar höjdhopp eller ägnar dig åt något annat som du faktiskt är grym på.



Alla bilder är tagna från Stureplan.se

Inga kommentarer:

Besökare