13.9.11

En egen Hanna-lampa

Tidigt i somras var vi på en loppis med våra vänner och då köpte vi en golvlampa med fot i teak. Skärmen var fin men vit spets känns inte riktigt som vår stil och jag tyckte heller inte att det passade så bra ihop med foten. Den har blivit stående i vardagsrummet i väntan på renovering sedan inköpet, så i söndags när vi åkte till svärmor så tog jag Hanna Werning-tyget och skärmen under armen och "lämnade in" för makeover. Min svärmor har jobbat som sömmmerska i fyrtio år och har faktiskt till och med arbetat med att sy just lampskärmar så hon blev lite entusiastisk och kom på att hon själv kunde göra samma sak med några skärmar. Det enda negativa med att hon är bra på att sy och gärna gör det, är att jag själv aldrig tar tag i att lära mig...


Lampskelettet är lite slitet och smutsigt så det ska vi spraymåla vitt. Vi behövde också köpa ny sladd och en ny kontakt, och så några kronor för tyget, samt själva lampan. Totalt blir priset runt trehundra kronor - helt okej för en golvlampa i massivt trä och dessutom något som ingen annan har. Så ta er ut och fynda lampor på loppis och gör om efter tycke och smak vettja!

Inga kommentarer:

Besökare