11.9.11

Konsten att få till det

Det finns mängder utav människor därute som gärna vill förändra sina hem, eller kanske har en ny bostad och ska inreda den, men inte riktigt vet hur de ska gå till väga. Och jag kan förstå att det inte är helt enkelt... Därför tänkte jag dela med mig av lite tips, som jag själv använder mig av.

Inspiration! Ledord nummer ett är inspiration! Dammsug nätet, tidningar, butiker, andra människors hem, folk på gatan - se möjligheterna i allt som visas i ditt ögonfält. Hitta dina egna favoritsajter, gå in i butiker som du vet ger dig nya idéer och vakna för allt runtomkring dig som kan ge dig scoop. Inspirationen är för mig ungefär som ett matrecept - man har en lista på ingredienser och en exakt beskrivning hur man ska gå tillväga. Men det bästa är man kan byta ut, ändra och välja de smaker man själv gillar bäst och komponera ihop sin egen rätt. Det finns inget rätt, inget fel, och inte heller några måsten i ditt hem - du bestämmer själv!


Spara intrycken! Fota själv, ha en mapp i din dator som du sparar ner bilder i, köp en bok eller använd ett stort papper där du klipper ut och klistrar in bilder som gör dig glad och ger dig en känsla av trivsel och harmoni. Vi får så många intryck och glömmer så lätt vad vi sett, därför är det jätteviktigt att man får ner det i en visuell "spargris".




Ge det tid! Snälla, gör inte dig själv otjänsten att åka till Ikea med inställningen "jag vill förnya mitt hem" som enda målsättning. Du har förmodligen ingen tydlig tanke på vad du vill göra eller vilka saker du ska ha. Självklart föder Ikea's varuhus många idéer men har man ett hem med flera olika rum man vill ändra i, så slutar det bara med att man köper saker med osammanhängande stil, utan röd tråd och en tanke bakom. Det är inte farligt att låta ett rum vara tomt eller halvfärdigt, tills man vet vilka saker man vill ha där! Det ska synas att varje liten grej har plockats in med kärlek och eftertanke, det är då man verkligen får sin egen stil och inte bare ett köpt koncept. Däremot rekommenderar jag verkligen att åka till Ikea för att hämta just inspiration, och inte handla något. Men fota gärna en massa! Ställ dig i deras rum och känn efter - här mår jag bra och här trivs jag. Fota och ta hem och titta på bilderna och se vilken stil och vilka saker du vill ska finnas i ditt hem.




Sen tar du en välförtjänt kopp kaffe, en liten kaka och låter intrycken sjunka in.


Igår blev det faktiskt lite shopping. Inte för vår del, men lillasyster. Jag har tvingat henne att göra de här sakerna som står på min lista, men några prylar fick efter bra argument följa med hem.

Inga kommentarer:

Besökare