2.9.11

Kreativitet


Oj oj oj oj, vilken inspirerande bild hon lagt upp, tänker ni kanske nu. Jag förstår er, just nu ser inte vår källare så värst skojig ut. Men! Ikväll fick jag en sån otroligt bra idé! Nästan så bra att jag blir lite odräglig att umgås med för att jag går runt och berömmer mig själv över hur klipsk jag är på att tänka ut konstruktioner. Ända sedan vi byggde ut huset och rummet på nedervåningen tog form, har jag sett väggen där nere framför mig som en bokhylla. Problemet man måste komma runt är att hyllan inte får bygga ut för mycket då trappan kommer ned i rummet. Då fick jag syn på den här bilden!


Jag har nu gjort en snabbritning och den är ganska sned och svajig, ritad helt på frihand, så ni får ta den för vad den är. Men jag ville få ner idén på papper innan den hann försvinna ur skallen. (Jag är medveten om att jag har råkat rita ett trappsteg för mycket längst ner, och att jag missade att rita i den övre regeln i varje hyllsektion, men ni fattar säkert ändå).



Min tanke är såhär: Vår vägg är just nu konstruerad med isolerade lecablock. Man börjar med att sätta lodräta regler med lagom avstånd, längs hela väggen. Sedan sätter man gips ovanpå, spacklar, slipar och tapetserar eller målar i valfri färg. En kul grej kan vara att välja något annat än vitt, men också lite drygt om man en dag vill ändra på det. Efter det är det dags att sätta vågräta regler som på bilden som kommer att agera som hyllplansspår likt fotot ovan. Det är då viktigt att veta var de bakomliggande reglerna sitter, eftersom de inte bara kan förankras i själva gipsskivan om man ska uppnå stabilitet.

I "spåren" som man skapat med reglerna, sätter man hyllor i valfritt djup. Det innebär att man kan sätta hyllor så långt bort på väggen man vill och så väljer man en inte så djup hylla när man närmar sig trappen. Där kan man ha värmeljus och lite andra mysprylar som vi flickor gärna vill ha. På min lilla snabbritning så har jag ritat hyllplanen som ett och samma, men det fina är att man kan välja själv att göra flera olika sektioner av hyllor. Hyllorna kan vara olika:
  • Målade i olika färger
  • Tapetserade med tidningar eller tapet
  • Oljade med pigment så att träet lyser igenom
  • Målade med maskeringstejp så får du en randig hylla

Sen är det ju bra om man förankrar varje hylla med ett vinkeljärn (eller vad de nu kallas). Längst ned kan man ha förvaring av saker i lådor. Kanske inte hela vägen bort till trappen som på bilden men så långt man kan. När man kommer till trappen är min plan är sedan att sätta en mdf-skiva i snedväggen där man kan tapetsera eller måla - det blir en liten yta som är enkel att göra om när man känner för det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar din blogg med all inspiration! Hoppas allt är bra! Stor kram från Evelina

Karin U sa...

Ser fra emot att få se mästerverket sedan. Låter som en utmärkt plan! Kraaaam

Besökare