3.1.11

För din skull


Jag läste på Facebook om någon som tyckte det var plågsamt irriterande med alla statusuppdateringar om träning efter nyår. Personen skulle i stället köra sitt race, genom att undvika allt vad träning hette.

Jag vill understryka att alla väljer att leva sitt liv precis som de själva vill och att jag absolut inte dömer någon. Det enda jag begär är att folk ska lyssna lite på det här, för sin egen skull och för att man har så mycket att vinna.

Träning ger så otroligt mycket energi. De senaste tre veckorna har jag inte tränat någonting, jag har ätit massor och druckit en hel del alkohol. Och jag har varit trött, så ofantligt trött. Vilket resulterat i att jag inte orkat greja hemma på kvällarna, utan hellre suttit i soffan och slöat. Då har det blivit stökigt hemma och det har inte varit lika kul att gå upp på morgonen och fixa frukost i ett stökigt kök fullt med disk, som jag inte orkade ta hand om kvällen innan. Så jag har skitit i att äta frukost (för det blev ju så himla jobbigt att diska upp allt), och dessutom hade jag legat och snoozat eftersom jag var så trött, så jag hinner helt enkelt inte äta frukost. Och när jag kommer till jobbet blir jag helt mossig vid halv elva, eftersom jag fortfarande inte ätit något. Och när lunchen väl kommer är jag vrålhungrig och vill helst äta elva Big Tasty & Co. Efter lunchen blir jag trött och seg och när klockan väl slår sex vill jag helst bara åka hem och sätta mig i soffan med ett glas rödvin.

Idag var jag på spinning efter jobbet. När jag kom innanför dörren var det första jag sa till min sambo - åh så lycklig jag är! Jag har lagat mat, diskat, hängt tvätt, röjt undan i hallen, plockat bort prylar i köket. Klockan är halv elva och jag är fortfarande jättepigg. Matlådan står redo i kylen och jag känner mig top notch.

Förstår ni vad jag menar?

Jag kan inte förstå hur folk kan välja bort träning. Jag har tränat under hela min uppväxt och jag är så otroligt tacksam att motion blev en naturlig del av mitt liv. Dock har även jag i perioder slutat träna, och det enda jag fått bevisat för mig då, är hur mycket sämre jag mår. Dessutom resulterar det ofta i sämre matvanor, när man inte motionerar. Dåliga ursäkter som "jag har inte tid" och "jag har inte råd", är dumt att ta till, för man har bara saker att vinna på att börja röra sig. Låt mig lova det här: du blir en bättre förälder, en bättre sambo, en bättre hustru eller man, en bättre syster, en bättre anställd, en bättre människa.

Det här skriver jag för att jag verkligen vill att människor ska förstå hur mycket piggare, gladare, lyckligare och, inte minst friskare man blir av att röra på sig! Och träning är inte bara fysiskt utvecklande, utan även mentalt. Det är inte klokt så mycket bra saker jag har kommit på under mina löprundor eller morgonpromenader. Prova, så får du se.

Och så en sak till. Det här med att ge upp. Gör inte det. Bit ihop och låt det vara för jävla jobbigt några gånger, för det kommer att betala sig och du kommer att älska det efter ett tag. Jag lovar.

Inga kommentarer:

Besökare