13.1.08

Pre-Fall 2008

Har spanat igenom Pre-Fall kollektionerna. Väldigt ojämn kvalitet i mitt tycke. Till favoriterna hör Chanel, Burberry Prorsum, Michael Kors och Zac Posen. De jag blev mest besviken på var Vera Wang och Roberto Cavalli. Sistnämnda var helt osammanhängande i stil, färg och inte särskilt snygg miljö att fota sina verk i.

Det här är vad jag noterat om höstens trender. Och det känns väldigt bra! Över lag känns det som att hösten -08 är oerhört kvinnlig, välskräddad, med dova färger och lyxiga material. Oavsett om det är siden, stickat, mönstrat eller lila, så känns det väldigt dressat. Vi ser inte mycket byxor, utan övervägande klänningar och kjolar. Skärningen går längre ner mot knät, än ovanför som vi sett mest utav under hösten som gått. Sammanfattningen kan bli ännu längre - men vet ni vad? Nu måste jag sova!

Färger
Svart, brun, grå, vinröd, lila, mörkblått, oliv och gammelrosa. Tycker det är riktigt snygga färger, dock inte några tvära kast från vårens färger. Vinrött har ju redan denna höst/vinter vart på gång. Den gammelrosa färgen har vi hittils inte sett så mycket av, men precis som Ebba nämnde på vårt inköp i Stockholm, kommer vi se smutsiga pasteller i vår.


Volymösa stickade klänningar och kjolar med mudd
Så väldigt underbart fina tycker jag! Dock en svårburen trend, som passar långt ifrån alla kroppsformer. Men stickat är härligt!



Inte bara skinn utan päls också
Under det senaste året har väl inte skinn-hypen undgått någon som är intresserad av mode. Sakta men säkert har jag sett fler pälsjackor dyka upp på bloggarna, och jag är nöjd över mitt fynd från Vero Moda i Väla Köpcentrum i Helsingborg som jag gjorde för ett par år sedan. Nämligen en fuskpäls från provkollektionen för ynka femhundralappen. Skinn blandat med päls syns också. För egen del blir det naturligtvis fusk som gäller.



Mycket volym och markerad midja
Ytterplaggen har mycket volym, och är gärna i någon annan färg än svart. Bältet i midjan vill inte släppa taget, även fast det inte varit lika mycket av det den senaste tiden. Men jag tycker att det kommer väl till sin rätt med volymen och knälängden.


Bilder: style.com (Burberry Prorsum, Zac Posen, Chanel och Michael Kors)

Inga kommentarer:

Besökare