14.1.10

Lycka

Idag lyfte jag inte ett finger fram till klockan tre. Sen blev det lite fart på mig och jag fick på mig spinningbrallorna och tog mig till gymet. Bästa passet sen jag började för tre veckor sedan, sinnessjukt svettigt men bra instruktör och go musik för en gångs skull. Jag är inte mycket för åtta minuter långa psykadeliska låtar en hel timme.

Men nu till något fantastiskt. Jag är så stolt över mig själv! Jag är kanske inte känd som matlagaren i det här hemmet. Dels för att jag tycker att det är så tråkigt med disk och grejer efteråt, men mest för att min man är en duktig kock. Ikväll är han dock inte hemma, så i bilen hem från gymet satt jag och spånade på vad jag skulle laga. Och mina vänner - det blev så bra! Det kanske inte verkar så märkvärdigt men för mig är det stort att lyckas laga något spontant, egenpåhittat som blir kanongott. Självklart tänker jag dela med mig av denna rätt, som dessutom är nyttig också!

Kycklingbiffar med rotsaker i ugn (rotsakerna räckte till 2 port, kycklingbiffarna till 4-5 port)

5 potatisar
2 palsternackor
5 morötter
2 rödlökar
olivolja
salt

400 g kycklingfärs
1 ägg
1 paket fetaost
1/2 rödlök
en kruka färsk timjan
salt
vitpeppar

Sköj potatisen, skala morötterna och palsternackan, ta bort skalet på rödlöken. Skär allt i ungefär lika stora bitar och lägg på en plåt. Hacka färsk timjan och använd ungefär halva krukan över rotsakerna. Ringla över olivolja och salta rikligt. Sätt in i ugnen på 200 grader.

Hacka löken fint (eller kör den i mixern det är lättast). Smula ner fetaosten i en bunke och tillsätt löken, ett ägg, resten av timjan och kycklingfärsen. Blanda till en jämn smet, salta och peppra. Forma biffar som du sedan lägger en och en i plastfolie. Lägg dem i frysen en stund. Jag brukar göra det för att de inte faller isär när man steker dem. Stek biffarna tills de inte är rosa inuti.

Servera med rotfrukterna och en grönsallad. Nyttigt och oerhört smarrigt!

Inga kommentarer:

Besökare