20.1.10

Mera recept

Jag blir bara bättre och bättre på det här med spontanmatlagning. Kanske för att jag aldrig orkar handla efter träningen, utan får åka hem och slänga ihop något på det som finns i kylen. Igår fick jag till en slags kalkon stroganoff, eller vad man ska kalla det.


1 rödlök
olivolja
krossade tomater
matlagningsgrädde
tomatpuré
senap
svartpeppar, vitpeppar och salt
broccoli
blomkål
ett gäng kalkonskivor

Fräs lök i olivoljan. Tillsätt lite krossade tomater och en skvätt matlagningsgrädde Salta och peppra, klena i lite senap och en klick tomatpuré. Låt puttra. Koka upp vatten i en gryta och låt blomkål och broccoli sjuda en stund. (Man kan säkert lägga grönsakerna direkt i grytan, då behålls mer näringsämnen, men jag avskyr när de är de minsta hårda så därför kokade jag dem lite. Kompenserade med att hälla lite av grönsaksvattnet i grytan). Släng ner den skivade kalkonen. Servera med vad du vill. Jag åt med kamutvete, men bulgur, ris, pasta, couscous eller quinoa går också jättebra.

Det här går att variera i oändlighet. Vill man göra vegetariskt går det utmärkt och vill man ha mer proteiner kan man slänga i lite bönor. Men krossad tomat, tomatpuré, senap och lite matlagningsgrädde ihop med kryddor är en bra bas tycker jag. Lök ger också god smak. Vi använder oftast rödlök eller scharlottenlök.

Inga kommentarer:

Besökare