31.1.10

Såga längs med fotknölarna

Suck. Skummade igenom bilderna från Elle-galan lite snabbt igår morse. Var sjukt besviken, och efter att nu ha kollat igenom dem lite mer noggrant, står jag fast vid min åsikt. Helt sanslöst dåligt! Detta ska vara Sveriges modeelit. Färglöst, slarvigt, ogenomtänkt, tråkigt och rakt igenom tacky på många håll. Har läst kommentarerna på elle.se och jag verkar inte vara den enda som tycker så.

Har delat upp mina åsikter i två kategorier. Vi börjar med de man förväntade sig skulle ha en fin outfit.
Kenza. Trist och förutsägbart. Klänningen känns som en på miljonen, vilket man kanske skulle kunna komma undan med, om man piffar med snygga acc. Men urtråkigt med svarta skor och svart väska, inget färgglatt läppstift eller oväntade accessoarer. Absolut inte gräsligt, men fruktansvärt fantasilöst.


Okej, någonstans mitt i den här högen står Linn Gustafsson inklämd. Linn har just slutat blogga, men jag har följt bloggen länge och jag undrar vad som har hunnit hända på den veckan sedan hon la ner. Vet att klänningen från Whyred var hutlöst dyr, men direkt märkvärdig var den inte. Dessutom känns inte en sådan klänning värdig en trist mittbena som knappt ser fönad ut. Med tanke på hur mycket den damen shoppar, så tycker jag att hon hade kunnat fixa en snygg och enkel uppsättning åtminstone. Och för att klaga lite till - skorna?! Vad hände? Och vem är tjejen i den rosa "klänningen-jag-köpte-i-ståndet-på-marknaden"?



Tre stora bloggerskor. Forni skulle kunna ha lyckats men det känns helt livlöst. Vad Petra har fått på sig har jag verkligen inte en aning om. Det där känns inte ens som hennes stil och när var en klänning som den modern senast? Skorna känns helt fel till dessutom. Hibbs outfit känns väldigt tantig.



Sofi Fahrman är fin, men också här - så tråkigt! Hon brukar ju ha lite fantasi, men det här känns mer som Gudinne-looken á la 2007. Frida borde haft en längre klänning, eller svarta strumpbyxor.

Caroline Winberg som var lite cool och annorlunda förra året, och alltid har klockrena outfits, var fin. Men 100%? Nej.


Sen har vi de som bara är så gräsliga. Och en och annan som jag inte gillar...



Mogi. Jag tycker att hon är trist. Så tråkig att klockorna stannar. Det är bara svindyra plagg, i fruktansvärt fantasilösa kombinationer. "Om jag köper en klänning för 8000:- och ett par skor för lika mycket och tar på mig det, då blir det jättefint". Gud vad jag tycker det är fantasilöst med människor som inte kan tänka utanför boxen. Det är först då det kan kallas stil. Att göra oväntade saker. Och detta långa hår. På varenda tjej. För att tjejer är fina i långt hår, eller vad?


Sibel. Make, hår, klänning. Etthundra procent katastrof.



Hayden Panettiere fick pris som årets Internationella stilikon. Inte var det för kvällens klänning i alla fall. Trots att den är signerad Lars Wallin.




Elin Lanto. Behöver jag säga mer? Eller jo, en sak. Christer Fuglesang ringde och ville ha tillbaka sitt underställ till rymddräkten.




Ännu en avdankad artist med en stående inbjudan, som verkligen borde ifrågasättas. Häggqvist has no style.


Och här är det värre än värsta. Den enda som kan rädda Blossom från det här, är att hon är så extremt ful klädd att man kan tro att hon driver med modevärlden. Men förmodligen är det inte så. När till och med min sambo, som är totalt ointresserad av mode, säger att han kunde ha klätt henne bättre, då är det illa. Illa som fan alltså.

Det sämsta var inte att det var så många vedervärdigt klädda, utan att det var så många tråkigt klädda. Vad hände med glamour, färg och flärd? Det kändes inte som att någon hade engagerat sig så värst mycket. Eller är det jag som har missat att Borås-trenden, att vara likadan som alla andra, blivit hett i storstan?

I så fall är jag gärna omodern.

3 kommentarer:

Pia Wester sa...

Jag håller verkligen med dig! Bra sammanfattat ;-)

C. Meow sa...

Jag håller också med. Slogs av att så många skulle försöka se slappa och nonchalanta ut ... och svartklädda. Så trist. Hulda från Chic var fin, Hotspottjejen var också fin (utom på den bild som fanns på Elle.se), Malin Baryard och Henrik snyggt klädda för en söndagslunch på landet - inte gala direkt.

Maria sa...

Pia: Tack så mycket :)
Camilla: Ja, Karolina var fin, precis som du säger var ju bilden kass däremot. Såg bilderna på Eleonores blogg (var det tror jag) och där var hon superfin. Fotografen verkade inte helt med på noterna, ex bilden med Sandra Beijer och en Gry Forsell som täckte hela henne... ;)

Besökare