5.1.10

Modifierade enchiladas


Med världens sämsta upplösning, här har ni dagens middag!

Receptet är en modifikation på det som Charlotte publicerade i höstas. Har inte lagat det sedan dess och kom att tänka på det idag efter träningen. Här får ni min version. (Och jag använder inte mått när jag lagar mat, så ni får gå på känn helt enkelt!)

2 kycklingfiléer
en gul lök
passerade tomater (krossade är nog bättre, men jag hade inga hemma)
en påse tacokrydda
en skvätt vatten
5-7 vetetortillas

Sås
ca 1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
tomatpuré
ca 1 dl matlagningsgrädde
1 stor vitlöksklyfta

Hacka löken och skär kycklingen i små bitar. Fräs i stekpanna. Tillsätt tomaterna och tacokryddan och häll i en skvätt vatten så att smak och konsistens känns bra. Lägg röran i tortillabröden och rulla ihop dessa som du sedan lägger i en ugnssäker form.

Nu är det dags att svänga ihop såsen! Häll vattnet i en gryta och koka upp det tillsammans med buljongtärningen. Klema i lite tomatpure, och pressa ner en vitlök eller två, samt matlagningsgrädde. Låt detta puttra ett par minuter. Häll sedan såsen över tortillarullarna i formen.

Toppa allting med gröna jalapenos efter smak och tycke, samt lite riven ost. Gratinera i ugn i ca 20 min i 200 grader. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Besökare