19.2.09

Jag försökte låta bli i alla fall


Jag höll mig ifrån shoppingen i Stockholm. Nästan i alla fall. Så när som på de här sjukt snygga skorna. De stod i skylten bredvid restaurangen där vi åt när vi kom upp i tisdags. De tittade på mig och sa: "snälla köp mig!" Sekunden senare basunerar min arbetskamrat att de bara kostar 300 spänn och att hon själv köpt ett par för någon vecka sedan.

Vi går in och jag konstaterar i samråd med min kollega att det bara finns storlek 40 kvar. Vilken tur, tänker jag. I samma stund snappar den mycket serviceminded expediten upp vad vi säger och kommer på det fantastiska förslaget att ringa till "Plattan" och kolla med butiken där.

"Öh, jag vet inte ens om jag hittar dit...", hummar jag, i ett försöka att komma undan ett eventuellt köp.

"Ja men det är väl borta vid Sergels", säger min smarta arbetskamrat. Varpå expediten himlar med ögonen åt två tröga turister som knappt vet vad "Plattan" är, och ringer och hör efter. Och - tadaaaa - de finns.

Vad hade jag att välja på liksom?

Nu är jag helt slut som artist. Rotade till och med fram en tandborste ur ett kass gammalt 10-pack från Konsum i badrumsskåpet, för jag orkar inte packa upp väskan. (Läs väskorna). Knappt tolv timmar, sen ska vi sitta i bilen, färdigpackade på väg söderut. Men det är ju i-landsproblem trots allt. Natti natti.

Inga kommentarer:

Besökare