23.2.09

Passion

Jag fullkomligt avskyr människor som arbetar i någon form av serviceyrke - men som helt verkar ta avstånd till att ge just service. Såna som högljutt står och babblar med sina arbetskamrater, eller kanske rentav med en polare i telefon. De som är totalt ointresserade av att människor i butiken de "arbetar", är i behov av deras (in)kompetenta hjälp. Det kan göra mig så totalt galen och fullkomligt svart i blicken när biträden, expediter, säljare - you name it - totalt ignorerar kunder eller är allmänt otrevliga. Då kan jag bli rejält otrevlig också kan jag lova. Lite som en odåga gentemot de människor som är och shoppar med mig blir jag också. Jag ser liksom rött och kan inte koncentrera mig på annat än de här inkompetenta typer som jobbar i butiken. Och jag vill gärna tala om det högt, så att de får skämmas riktigt ordentligt.

Jag lever för service, jag älskar service, och jag är övertygad om att man vinner på service i längden. Mitt hjärta och min själ finns i att hjälpa andra människor när de ska handla i butiken jag arbetar. Och jag vägrar sluta tro att det kommer en dag då människan inte längre bryr sig om att bli sedd, inte bryr sig om att hon själv får stå och rota i en rörig jeanshög efter en storlek, i en modell som kanske inte ens passar just henne.

Jag har dåliga dagar, jag uppfattas kanske inte alltid så positivt som jag själv ser mig vara. Säkert har även jag någon gång uppfattats negativt av en kund. Och kanske har ett kort samtal med en kollega, någon gång fått en kund att tro något illa även om mig. Alla är vi ju människor. Men så många ointresserade och arroganta säljare (eller vad vi nu väljer att kalla dem), som jag träffade på under min helg i Malmö, kan inte vara en slump.

Jag ställer mig frågan: har de stora modekedjorna med extremt pressade priser, fått dig som kund att glömma bort vad du egentligen kan få? Någon som hämtar din storlek på tröjan, som talar om för dig vilken jeansmodell som passar dig bäst, ger dig förslag på vad du kan ha på dig på din kusins bröllop? Någon som lyssnar på dig när du försöker hitta en födelsedagspresent till din kräsna och smått omöjliga femtonåriga dotter, vars stil du som mamma absolut inte kan förstå dig på.

Jag vill ge kunden mer än bara ett plagg. Jag vill ge kunden glädje, inspiration, något att minnas. Jag vill att butiken jag arbetar i ska vara ett ställe som man längtar efter att besöka någon gång då och då. Det är tufft, och jag kanske inte lyckas leva upp till detta varje dag. Men det är min vision och jag tycker att jag alltid gör mitt bästa. Kom och slå mig hårt på fingrarna den dagen då jag inte längre gör det...

Inga kommentarer:

Besökare